Saker som gör att jag dricker: Rättvisekapitalister och How the World Works

Det finns en liten, liten amerikansk man vid namn Lee Doren. Han har bland annat en egen, fräsig, hemsida, och en YouTubekanal som han arrogant nog kallar "HowtheWorldWorks", där han pratar om hur han tycker att samhället, och speciellt den ekonomiska sidan av detsamma, borde fungera och varför "kommunismen" som finns i USA nu inte fungerar.

 

Lee Doren, en man som har sett Wall Street ett par gånger för mycket.


Nedan följer ett exempel på Lee Dorens dravel, notera dels hans proffsiga intro.

 

 

 

Lee Doren är även medlem av tankesmedjan Competitive Enterprise Institute som står för att staten ska ha så lite att göra med den öppna marknaden som möjligt, och krafter såsom kreativitet, entreprenörsanda och hårt arbete ska istället göra att ekonomin blomstrar.

 

Tanken är god och lite fin, om nu inte krisen 2008 hade totalt motbevisat precis allt som institutet står för; om företag ska tillåtas blomstra i en fri marknad måste de också tillåtas duka under i samma marknad om de inte går runt, bailouts från staten motverkar hela grundtanken med systemet - den darwinistiska "starkaste överlever"-applikationen på ekonomi (se AIG och Chrystler).

 

Det är vanligt att man stöter på denna, vad jag själv kallar, rättvisekapitalism även på mikronivå, när det gäller privatekonomi; långt mer korkade människor än Lee Doren tycks veta bättre än staten i frågor som rör privata ekonomiska frågor, och HowtheWorldWorks kommentarsfält är ofta fulla av kommentarer som förespråkar den amerikanska drömmen, att alla som vill kan arbeta sig till rikedom, och således att alla som är rika idag har förtjänat det genom hårt arbete.

 

Det senare är obönhörligen en grov lögn, det finns förvisso massvis med personer som genom innovationer och hårt arbete har blivit rika, men det finns även många som har blivit rika på andras arbete. Det tidigare är en ideologisk och romantiserande dröm, en fantasi som målas upp av folk som stödjer kapitalism och den fria marknaden. Självklart hade tävlingsinstinkt och hårt arbete varit goda grunder för att sköta ekonomin på privatnivå om det nu var så att alla hade precis samma möjligheter från början, och om världen vore helt rättvis.

 

Det är den inte. Allt faller därmed på sin orimlighet, och det blir lustigt ironiskt när rättvisekapitalisterna förespråkar ett system som i grund och botten är orättvist.


Kommentarer
Postat av: Carl Olsson

Du skriver bra Robin. Men jag har lite frågor angående dina uttryck..



"långt mer korkade människor än Lee Doren tycks veta bättre än staten i frågor som rör privata ekonomiska frågor" - vet staten alltid bäst i denna fråga eller hur menar du här?



Sen utläser jag lite att du anser att "kreativitet, entreprenörsanda och hårt arbete" inte har med en stark ekonomi att göra. - Är det bara staten som kan skapa en sådan?



Kapitalism är, för mig, det enda system som faktiskt visat sig fungera. Dock ska det ju poängteras att ingenstans idag finns en renodlad kapitalism. Stater i alla nationer reglerar i viss mån marknaden, mer eller mindre.

Grundstenen i detta system är ju faktiskt att människor har en vilja att driva igenom och tjäna sitt upphälle genom att tillgodose ett behov. Oavsett förutsättningar.

Nu menar jag inte att Sudaneser ska starta bilfabriker i varje by, men brist på förutsättningar behöver inte vara en total blockad för att människor ska kunna arbeta och bli entreprenörer.



Jag har säkert fattat dig helt fel nu, men jag hoppas inte det ^^

2012-04-20 @ 10:04:39
Postat av: BlondinRobin

Du har inte missförstått mig direkt, käre Carl, däremot var jag nog otydlig när jag gjorde min poäng. Jag är inte emot kapitalism som system (jag lever ju och trivs ganska bra i ett kapitalistiskt samhälle), däremot finner jag idén om en oreglerad marknad löjeväckande, vilket jag försökte demonstrera i mitt inlägg.

2012-04-20 @ 15:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0