Dumma människor och rasism 2 - MarmiteMan4

Det finns en YouTube-bloggare (eller "vloggare" som vissa vill kalla det, men jag hatar det ordet) vid namn TheAmazingAtheist, som, trots att han tenderar att vara ganska gapig ibland framför en del bra argument och åsikter mot ungefär samma saker som jag ogillar. Genom hans kanal kom jag häromdagen i kontakt med den här filmen, av användaren MarmiteMan4:

 

 

"Take every single European out of Europe now, and put them all in Africa. And put all the Africans in Africa now, in Europe, okay? What do you think is going to happen? Do you think Africa's still going to be a complete shit-hole wasteland? And do you think Europe will still be as prosperous? Over time, gradually, Europe will turn into a shit-hole, proverty-stricken land, and Africa will become prosperous. It's all about race."

- MarmiteMan4

 

Det här är ju självfallet oerhört korkat, inte bara för att premissen för argumentet är helt befängt, utan även för att MarmiteMan4 verkar vara övertygad om att Afrika och Europa befolkas uteslutande av två olika etniciteter, och bara dem. Han förutsätter också att de båda kontinenterna har ekvivalenta förhållanden när det gäller exempelvis klimat, storlek och naturresurser. Båda av dessa faktorerna är självfallet helt fel. Hans argument är alltså inte bara rasistiskt och idiotiskt, utan även felformulerat redan vid roten. Han är dock bevisligen väldigt ung (eller som TheAmazingAtheist uttrycker det, MarmiteMan4 borde snarare kalla sig MarmiteBoy4), så man kan ändå hoppas på att någon duktig pedagog eller föräldrafigur går in och gör en ordentlig insats för att utbilda pojken lite bättre.

 

Hans video fick mig dock att fundera på en sak (den gjorde alltså mer än jag förväntade mig): vad kan de möjliga vardagsapplikationerna av rasism vara? Vad är det som gör att rasister går runt och är rasister? Låt säga att man träffar en person av en annan etnicitet, vilken som helst. Kan man, av dennes etnicitet dra några slutsatser om hur denne är som person? Självfallet inte, inom vilken given etnicitet som helst finns en stor spridning av andra faktorer, som egentligen inte är knutna till etniciteten alls.

 

Det finns vissa tendenser i studier som visar på att saker såsom hudfärg skulle vara kopplade till vissa genetiska och socioekonomiska egenskaper, såsom IQ, eller inkomst, eller utbildningsnivå. En särskilt kontroversiell studie, exempelvis, placerar asiater högst upp på listan över folk med hög IQ, och därefter europeer, följt av amerikaner. Längst ner finns afrikaner och Australiens aboriginer. Detsamma gäller även diskrepanser mellan utbildningsnivå bland svarta och vita i USA, kort sagt så finns det ganska klara skillnader. Trots det misslyckas många studier att till fullo justera sina metoder för att eliminera andra faktorer, så som socioekonomisk status, uppväxtmiljö eller liknande icke-genetiska faktorer som likväl till stor del formar en person.

 

Om man dock, hypotetiskt, säger att allt de här studierna säger är sant, att afrikaner i genomsnitt har lägre IQ än europeer - betyder det att jag skulle kunna dra slutsatsen att en person av afrikanskt ursprung som jag möter har lägre IQ än mig. Nej, såklart inte.

 

Slutligen måste jag även nämna MarmiteMan4:s allra roligaste fallgrop - det faktum att han försöker att bevisa sin egen intelligens genom att framhäva sin egen etnicitets framgångar. Således verkar han alltså tro att han själv är någonting speciellt, och han visar i sina videos prov på enorm brist på självinsikt. Och det är människor med bristande självinsikt (både positiv och negativ) som jag har svårast för.


RSS 2.0