Dumma människor och politik: Rasism

Jag spenderade gårdagskvällen med att titta på främlingsfientlig propaganda på YouTube och fann att jag fick lite svårt att sova eftersom jag var tvungen att knyta nävarna i fickorna hårt som stenbumlingar för att inte skrika rakt ut i frustration över hur korkat hela idén med rasism är.

 

För att klarlägga begreppen, med rasism menar jag övertygelse om att folk av den egna etniciteten är bättre eller mer värda än folk av andra etniciteter, alternativt att folk av andra etniciteter har vissa gemensamma generella egenskaper (både positiva och negativa). Etnicitet beskriver ett antal människor som har en gemensam nämnare, vilket kan vara hudfärg, nationalitet, religion, historia, språk etc. Främlingsfihentlighet är inte riktigt samma sak, men brukar oftast producera samma resultat som rasism, vilket i stort innebär segregering i samhället, propaganda mot folkgrupper och en hel hög hatbrott.

 

Sverige blev under förra valet med i samma grupp som Norge och Danmark på grund av det faktum att vi har ett parti i vår riksdag som har åsikter som kan tolkas som främlingsfientlighet. Möjligen är Sverigedemokraterna något mer tama än Dansk Folkeparti eller Fremskrittspartiet, men likväl finns det delar av deras propaganda (jag tänker särskilt på den stoppade reklamfilmen) är definitivt främlingsfientlig.

 

 

 

Det är självklart inte så enkelt som SD får det att låta, samhället är extremt komplext och allt måste kontextualiseras för att det ska vara någon idé att försöka dra någon slutsats. Jag håller med SD om att invandringsfrågan är viktig att diskutera, men jag tycker absolut inte att SD är rätt personer att föra debatten, just eftersom partiet idag luktar lite unkna åsikter och partiets rötter är ännu mer ruttna. Det brukar sägas att Jimmie Åkesson inte har några kopplingar till rasistiska rörelser, men han gick med i SD 1995, och partiet var då ännu inte rensat från de mer extrema åsikterna och medlemmarna.

 

Rasism och främlingsfientlighet är i allmänhet en av de mer korkade världssynerna man kan ha. En mycket klok person, som också råkar vara förstagenerationsinvandrare ringde häromveckan Ring P1 och berättade om hur han ofta mötte rasistiska ungdomar som, så fort han kritiserade någonting i hans närhet - att tåget var försenat, exempelvis - ropade klassiker som "Men ååååk hem då för faaaaan", och han hade svarat en dylik osnuten yngling med "Jag har bott i Sverige i 53 år, det är i varje fall dubbelt så länge som du. Hur är du mer svensk än mig?" Jag försökte förgäves hitta klippet på hemsidan, men lyckades tyvärr inte.

 

Men ja, jag kan definitivt se hur man kan göra en enorm ekonomisk vinst genom att exploatera länder i tredje världen i århundraden, och sedan när de försöker flytta hit för att ta del av den välfärd som de har hjälpt till att betala för så försöker vi göra allt för att skicka hem dem igen. Att dra slutsatser om någons beteende eller person baserade på någonting så godtyckligt som hudfärg, religion eller språk är så ofantligt korkat att jag vägrar inse ironin i att jag själv är fördomsfull mot rasister.

 

"Ingen jag har träffat har varit någon bra person iallafall..."


Dagens tips

Klicka här.

 

Gissa vem "cynikern" är.

 


Dumma människor och TV-spel: Coop i Norge, m.fl.

Jag har inte skrivit någonting om terrordåden i Norge, eftersom tillochmed jag fann det omöjligt att kommentera det på ett seriöst sätt framtills nu, och jag tänker egentligen inte göra det direkt nu heller, men för syns skull: Anders Behring Breivik är en psykopat som borde spendera resten av sitt liv i fängelse och sedan i vård, Norge och övriga nordiska länder borde så snart som möjligt se över sina vapenlagar och världen borde inse att fundamentalister är precis lika farliga oavsett vilken rörelse de tillhör så snart som möjligt. Det var allt. Nästan.

 

I dagarna skrev bl.a. SVT om hur Coop i Norge har valt att plocka bort en rad TV-spel från sina hyllor, med anledning av att ovan nämnda fundamentalist nämnde dessa i sina papper som verktyg för övning inför terrordådet. Det här är precis lika dumt som det låter. Jag förmodar att personen eller personerna som tog beslutet att genomföra denna bojkott är uppvuxna på 60- eller 70-talet och de såg TV-spelen växa fram från vaggan som en rad primitiva simulationer av olika scenarion riktade till barn. TV-spel är för många, även seriösa anhängare, recensenter, krönikörer och andra industrimänniskor, leksaker.

 

 

Detta må ha varit sant i tv-spelens barndom, när man antingen spelade som en gul pizza som åt spöken eller en vit triangel som sköt astroider. Sedan dess (slutet av 70-talet) har det dock hänt en hel del, och tv-spel har vuxit från att ha varit leksaker till att bli ett helt nytt medie för att berätta historier. Ett väldigt effektfullt medium eftersom det till skillnad från böcker eller film exempelvis, är interaktivt och därför lämpar sig väldigt väl för att utforska en del teman och historier.

 

Men med varje nytt medie följer barnsjukdomar, och liksom film på 20-talet, rock på 50-talet, serietidningar på 60-talet och videofilm på 80-talet har tv-spel sedan dess vagga beskyllts för att ha oväntade, hemska effekter på sina fans. Detta är naturligtvis lika osant som när det gäller tv-spelens föregångare, det är förvisso inte särskilt hälsosamt att spela för mycket, men det är å andra sidan inte hälsosamt att göra någonting för mycket.

 

Detta är långt ifrån det enda problemet som tv-spelen har. Det är ganska populärt att filmregissörer går in och ger sig på att göra ett spel, och det är ännu mer vanligt att man dränker ett tv-spel med långa filmsekvenser för att göra dem mer "cinematiska", vilket är ungefär samma sak som om George Lucas skulle göra en ny Star Wars-film och bara ha den klassiska rullande introtexten i två timmar, eftersom folk ju gillar böcker, och han ville göra Star Wars mer "litterärt".

 

Episode 1-introtext i två timmar - en liten förbättring, månne?


De allra flesta förstår dock det här (jag är inte riktigt säker på varför jag ens fortsätter skriva), men det finns fortfarande starka motståndare till tv-spelen, motståndare som förvisso har fel och som man kommer att skratta åt om några år, men för närvarande är det viktigt, om man spelar tv-spel, att man klarar av att försvara mediet mot dessa motståndare, och att man därtill fördömmer Coop för det här utspelet. Bojkotten är så korkad och bakåtsträvande att mina ögon tåras när jag tänker på det.

 

 

Ett förvisso ganska gammalt klipp, men det visar exakt hur korkade kritkerna är, och hur mycket DE MÅSTE DÖDAS!!!


RSS 2.0