För inte så länge sedan - idag faktiskt - i en galax ganska nära

Idag rapporterar Aftonbladet om hur 3D-versionen av Star Wars episode I: The Phantom Menace kommer att släppas i Sverige dubbad till svenska. Krönikören Magnus Edlund menar att det är ett "helgerån" att dubba Star Wars, och bevisar därmed två saker om honom själv i ett svep; dels att han inte har något endaste riktigt problem i sitt liv, dels att han inte ens har sett Star Wars episode I innan, eftersom denna film gavs epiteten "helgerån" redan när den kom ut första gången för ungefär tolv år sedan.

 

Två tråkiga karaktärer och en statist med röd ljussabel slåss i slutet av The Phantom Menace

 

Jag kan förmodligen raljera ganska länge om The Phantom Menace, och även Star Wars i stort, men jag ska försöka hålla det kort. Jag såg The Phantom Menace på bio när den släpptes, jag minns hur min mor och far kom hem och berättade att de hade lyckats skaffa biljetter till premiären av filmen. Min käre mor hade på något vis listat ut att jag och min bror var fans av originaltrilogin, det kan ha att göra med att vi hade originaltrilogin på VHS-kasett och hade tittat sönder två av de tre filmerna så till den milda grad att A New Hopes öppningsscen flimrade så mycket att det var svårt att veta om det var Mark Hamill eller ABBA-Björn som ingenting hellre ville än att lämna sitt hem och sin familj och gå med i rymdupproret.

 

När jag först såg filmen tyckte jag inte att den var jättebra eller jättedålig, men jämförde man den med originaltrilogin spelade de inte ens i samma division. Det stora irritationsmomentet var, som för alla andra, Jar Jar Binks som egentligen med åren bara har blivit en sämre karaktär; jag insåg med åldern att Jar Jar inte bara är irriterande och onödig för filmen, han är även en ganska rasistisk stereotyp på rastafarikulturen.

 

Jar Jar, under en av sina ganska sällsynta perioder av självrannsakande.

 

Jag kan respektera George Lucas beslut att gå tillbaka och göra tre prequelfilmer. Jag har däremot svårare att ta att han gång på gång går tillbaka och uppdaterar sina filmer med ny skit, som om filmerna skulle bli bättre av att man trycker in fler datoranimerade figurer i varje frame (protip: det blir de inte).

 

Men nu kommer alltså även prequeltrilogin att ånjuta en runda uppdateringar och släppas på nytt på bio, vilket självklart kommer att sluta med blandade recensioner och massvis med pengar till Lucas och hans gäng. I min mening är det dock inte 3D, förövrigt en ganska onödig gimmick i många fall, som ska till för att jag ska kunna gå tillbaka och se prequeltrilogin igen, istället bör följande ändringar göras i The Phantom Menace:

 

* Karaktären Jar Jar Binks bör helt skrivas ur filmen och ersättas med någonting som inte lika uppenbart är konstruerat för att locka småbarn att se filmen. Gärna något mindre rasistiskt också, när de ändå är igång.

 

* Karaktären Qui-Gon Jinn borde helt skrivas om och göras om till en karaktär som fyller en faktisk funktion annat än att dö i slutet (spoiler alert).

 

* Karaktären Obi-Wan Kenobi borde skrivas om och ges en större roll.

 

* Karaktären Anakin Skywalker borde introduceras tidigare i filmen, så att publiken får en ordentlig protagonist att relatera till innan halva filmen har passerat.

 

* "Karaktären" Darth Maul borde få större plats, och gärna mer dialog. Åtminstone en replik till, så att han har tre.

 

* "Karaktären" Amidala borde skrivas om och få en personlighet.

 

Frågan är dock: kommer 3D-versionen att åtgärda någon av punkterna ovan? Självklart inte, och därmed är det inte värt någons pengar att gå och se dem igen.


Kommentarer
Postat av: Johan

Håller med!



Fimpa R2D2 och C3PO också! (Makes no sense at all!!)

2012-02-08 @ 01:16:38
Postat av: Klas

http://www.youtube.com/watch?v=_ayrvErgwOw&feature=results_main&playnext=1&list=PL47B2F2219E2EF925

2012-02-08 @ 09:02:16
Postat av: AnKi

Men Jar Jar är söt när han går om inte annat ;)



F.ö. tänker jag förmodligen aldrig mer se någon av episod I-III, jag är ändå alltid sur och irriterad när det är slut. Det ska vara gammalt och det ska vara VHS.

2012-02-08 @ 10:54:18
URL: http://klottrat.blogg.se/
Postat av: BlondinRobn

"Söt när han går" är dock en liten tröst när man nästan självmant förlöjligade en av filmhistoriens mest kända trilogier. :/

2012-02-09 @ 04:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0