Björn Ranelid, ett mirakel

Genom ett misstag råkade jag se melodifestivalen i lördags, och jag bevittnade därmed precis samma spektakel som har gjort att alla skandaltidningar i Sverige har skrivit sig varma sedan dess. Som så många andra skrattade jag mest åt Ranelids och Sara Lis bidrag till spektaklet, och jag hade från början tänkt inkludera en YouTubefilm med videon för helhetens skull - detta har dock visat sig vara omöjligt, eftersom SVT verkar hatiskt radera alla uppladdade ex av låten. Man förstår dem, såhär i efterhand.

 

Jag kunde heller inte låta bli att diskutera med bekanta hur befägt framträdandet var, och alla delar samma åsikt, det är ingen jag har stött på än så länge som på riktigt anser låten vara bra. Man kan därför anta att SVT och melodifestivalen i stort, samt tillika Sveriges "artistelit" har blivit rejält trollade av det svenska folket, och många uppger nu att de är upprörda över hela grejen.

 

Björn Ranelid, Sara Li, och fyra dropouts från musikhögskolan

 

Jag tycker emellertid mycket om Björn Ranelid. Inte för hans författarskap; jag har ännu inte läst någon av hans romaner, inte heller för hans brun-utan-sol-hy som han bär helt skamlöst på scen, inte för hans okunskap*, inte för hans blonda hår, och inte heller för hans extremt pinsamma spoken words-text från Mirakel. Jag gillar honom för vad han står för i hela tävligen, det är med hans seger tydligt att ingen längre tar melodifestivalen på allvar, och därför kan vi därmed slopa hela skiten.

 

Tills dess tycker jag dock att vi skickar honom till ESC, och helt sonika trollar resten av europa samtidig. Det enda tråkiga i situationen för min egen del är att innebörden av ordet "mirakel" är för all framtid fullständig förstörd.

 

 

* Ranelid ska, enligt Wikipedia, ha uttalat följande i Metro Weekend: "Jag tror på Gud. Så är det. Darwin har fel i evolutionen. Ingen fysiker kan övertyga mig och lära mig någonting om denna kosmologiska balans som är fullkomligt sanslöst sofistikerad och sublim. Ingen Nobelpristagare i fysik kan förklara kärlek, sinnlighet och erotik." Inte nog med att han har fel, det finns en rad neurologiska förklaringar till vad man populärt brukar benämna som "kärlek", därtill; varför skulle en fysiker förklara detta för honom, snarare än en biolog? Klart är att Ranelid här inte har en jävla aning om vad han snackar om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0