Många fler fel

Det här är förvisso ingen nyhet, och jag tror inte att det finns någon som läser den här bloggen som gör dylika fel, men det har alltid roat mig, och ibland oroat mig när folk inte gör skillnad på uttryck som "mer" och "fler" eller "mer" och "mera".

 

angerface.jpg

 

Det är måhända småsint, och jag är förvisso själv inte perfekt i mitt språkbruk i varken tal eller skrift (men vem har sagt att man inte får hyckla lite?). Det är inte som om jag går runt och biter mig i kinden för att inte skälla ut folk som inte gör skillnad på orden i talspråk, jag tycker dock att det är direkt slarvigt att inte göra skillnad när man skriver orden i fråga någonstans där det är meningen att många ska se dem; mataffärer är ovanligt stora syndare när det gäller detta. Det är inte riktigt lika illa som att särskriva på skyltar (vilket likadels roar och oroar mig även det), men nästan.

 

Så mitt förslag för att åtgärda detta är att alla lika småsinta, eller bittra, eller cyniska, eller bara lika allmänt språkfacistiska personer som undertecknad, gör en grej av att medvetet använda fel former av ovanstående ord, för att på så sätt irritera massan av människor som tydligen har viktigare saker för sig än att fundera på sådant här.

 

Exempel:

"Han har fler pengar än mig."

 

"Jag måste gå till biblioteket och låna mer böcker."

 

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Klas

Kan man bli fler douche?

2011-11-29 @ 23:58:41
Postat av: Chawloooooool

I grant you 1000 internets för den kommentaren klas!

2011-11-30 @ 07:37:26
Postat av: Robin

Kul som situationshumor, men dåligt som exempel, Klas.



G+

2011-11-30 @ 14:14:16
Postat av: Soduko

Skriv mer blogg( )inlägg!(!!!!!!!)

2011-12-02 @ 11:10:27
Postat av: Hemlig Beundrare

Hejs!



Jag hoppas du är medveten om att det i första meningen även är fel i slutet. Det skall ju självklart stå "jag" och inte "mig", då detta ord i meningen är predikatsfyllnad och inte ackusativobjekt (nuförtiden enbart kalla objekt vill jag minnas).



Hejs!

2011-12-20 @ 00:38:18
Postat av: BlondinRobin

Du har förvisso helt rätt, Hemlig Beundrare, ehuru många språkvetare numera menar att formen "än mig" är, om än inte helt grammatiskt korrekt, den som många föredrar att använda sig av.



Ja, jag är medveten om att det är argumentum ad populum också, men när det gäller språkutveckling så tenderar det att vara majoriteten som regerar också.



Jag tänker låta felet stå kvar eftersom våra kommentarer här annars är synnerligen förvirrande för andra, men jag lovar att inte upprepa samma misstag - som jag själv skrev i början av inlägget är jag ingalunda perfekt i mitt språkbruk, och jag tror inte att någon är det trots 120 hp i svenska.

2011-12-22 @ 11:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0