Elitism och dumma människor

Det ska till en början sägas att jag inte har mycket för Prins Daniel, när han i somras gifte sig med Victoria och blev hertig av mitt hem, Västra Götaland, och han hyllades som en man av folket som hade gjort den sagolika klassresan uppåt och slutligen gift sig med vår kära kronprinsessa. Troligt att vem som helst äger en gymkedja. Inte.

 

Till vänster: Prins Daniel. Till höger: Aladdin.


Det får vara hur det vill med det hela, på det stora hela får självklart Victoria gifta sig med vem hon vill, det är dock när man börar göra skillnad på folk och folk som jag blir förbannad. Samma uppgifter har även publicerats på Expressen, sedär - två sekundärkällor!

 

Det första som slog mig i artikeln är Prins Daniels strattretande resultat på högskoleprovet - 0,1. Ett annat ess som har prickat in exakt samma är Big Brother-Olinda, och hon skyllde sitt resultat på bakfylla, om mitt minne inte sviker mig. Nåväl, Daniel har ändå helt ok betyg i övrigt, 3,1 i snitt (vilket både A och E vill "översätta" till 13,14, jag tycker dock inte riktigt att systemen är ekvivalenta), dock inte nog för att kunna läsa på Karolinska. Så vad gör då hovet? Jo, de pungar ut med 200 lax för att köpa en utbildning åt Daniel istället.

 

I ett land där alla ska vara lika värda är detta naturligtvis inte tillrådigt, och hovets försvar till det hela sätter pricken över i.

 

Sverige: "Alltså, ni kan ju inte göra så här. Man kan ju inte köpa sig in på universitetet."

 

Hovet: "Nej men, det här går på appanaget serru..."

 

Sverige: "Ja, men det spelar väl ingen roll? Han är ju inte kvalificerad för det, och han tar ju resurser från någon som faktiskt har betygen."

 

Hovet: "Lalalalalalala..."

 

Det skall tilläggas att dylika så kallade "uppdragsutbildningar", som hovet har köpt åt Daniel, finns och är helt lagliga. Sålunda har skolsystemet i mina ögon tappat lite respekt i mina ögon än en gång. Det fanns en tid i min ungdom då jag var mer blåögd än jag är idag, och då jag faktiskt trodde att alla var lika mycket värda och att alla hade samma chans.

 

0,1!


Kommentarer
Postat av: Anya

Fan vad snygg han var på den bilden.

2011-07-23 @ 23:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0