Dumma människor och religion

Det tycks vara kutym i dagens samhälle att man inte kritiserar folk för deras religion eller livsåskådning, eftersom det i allmänhet är en ganska grov faux pas att trampa folk på tårna på det viset. Religion är en okränkbar del av en människas personlighet, vilket kritiker av religion som fenomen finner mycket underligt.

"Talk to da hand, cuz the face ain't listenin' to your well-reasoned criticism!"

 

Personligen har jag valt Svenssonvägen när det kommer till religion - folk får tro på vad de vill (eftersom de har en grundlagsskyddad religionsfrihet), men de får gärna ge fan i att prata med mig om det (eftersom jag också har det). Jag läste en fin liknelse på internet för ett tag sedan: "Religion är lite som en penis. Många av oss har en penis, och de allra flesta tycker att det är helt ok om man gör vad man vill med den hemma i sin egen vrå. Men, så fort man börjar ta fram den och vifta med den bland folk blir det problem, och för Guds skull, försök INTE att köra ner den i halsen på några barn!"

 

Det är dock inte riktigt så religion fungerar, religiösa människor fullkomligt älskar att slänga med sin tro i den offentliga sfären, och på vissa håll i värden (bl.a. i USA, som jag har diskuterat tidigare) sitter religiösa människor och fattar beslut utifrån sin religion om saker som inte alls har med religion att göra, och det hela får katastrofala konsekvenser. Jag vill inte att min pizzabagare ska utföra en blindtarmsoperation på mig, jag vill inte att min frisör ska köra min buss, och jag vill inte att min präst ska sitta och bestämma vad barn ska lära sig i skolan som inte har med religionsämnet att göra.

 

Religiösa människor kan räkna med min respekt och tolerans, faktum är att alla människor kan göra det, men ingen människa bör någonsin gå utanför sina ramar och böra argumentera om politik, lag eller vetenskap utifrån sin religion och samtidigt vänta sig något annat än löje tillbaka. Det är på sätt och vis fruktansvärt arrogant att tro sig sitta inne på alla svar om människan och livet och världen, eftersom man då samtidigt förringar hundratusentals människors livsverk och mänsklighetens framsteg som art. Extra kul blir det om man samtidigt ser till det faktum att många religioner ser ödmjukhet som en dygd, och i vissa (som kristendomen, exempelvis) finns det bud direkt emot högmod. Bra jobbat, grabbar!

 

För min egen del kan alla dock lita på mig, det är trots allt undertecknad som i princip alltid har rätt när det gäller nästan allt. Dessutom har jag inte någon egen livsåskådning som tvingar mig in i någon jävla ödmjukhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0