SJGFRHCP: Djur som ser ut som om de har kläder på sig

Det har varit ganska deppigt och gnälligt, och främst cyniskt, här på sistone, och därför introduceras idag en ny kategori: Saker jag gillar förutom Red Hot Chili Peppers. Om man talar med folk som står mig nära är förkärleken till Kiedis med vänner en av de definierande delarna av min person (ehuru jag kanske inte håller med), men bara för att balansera ut det hela lite så kommer alltså inlägg inom den här kategorin handla om saker jag tycker om som inte är Red Hot Chili Peppers.

 

Idag: Djur som ser ut som om de har kläder på sig, fastän det är helt befängt att djur skulle ha kläder på sig, djur har inte kläder på sig, det har bara vi människor (som också är djur, men ändå det allra smartaste djuret och därför inte riktigt räknas i det här fallet).

 

 

Pingviner är troligen mitt favoritdjur, och det har dels att göra med att det ser ut som om de har frack på sig (helt befängt, pingviner kan inte ha frack), men även för att de ofta visar vilken intelligens de besitter genom att demonstrera för människan hur långt framskridet deras transportsystem är jämfört med vårat. Vi är kvar i apstadiet och tar oss runt främst genom att sätta den ena foten framför den andra, medan pingvinerna pekar finger åt hela det systemet och istället glider fram på magen. Om de skulle få för sig att gå gör de det med en sådan överdriven och förlöjligande vaggning fram och tillbaka att jag skäms över mina fiskpinneben varje gång jag ser det. De vill bevisligen bara håna oss, och vårt bakåtsträvande sätt att ta oss fram. En popsångare vid namn Michael Jackson (som faktiskt har varit känd för annat än pedofili) demonstrerade kulmen av vår destruktiva kultur när han 1983 visade upp sin då revolutionerande dansstil, kallad "moonwalk", där han faktiskt gick baklänges, som en parodi över hela vårt sätt att gå på, och en ganska festlig dans i ett. Pingvinernas motsvarighet torde vara att man glider baklänges på mage, vilket är så häftigt att jag blir tårögd bara jag tänker på det.

 

 

Tvättbjörnen är en annan personlig favorit, främst för att det ser ut som om den bär en björnligagangstermask, trots att det egentligen bara är päls (jag vet, jag fattar inte det heller...). Tvättbjörnar har även, om man läser på Wikipedia, utvecklats till att ha ganska hög intelligens, och de kan utföra komplexa uppgifter som att öppna lås, vilket cementerar bilden av tvättbjörnen som bov. De har också förmåga att öppna dörrar, luckor, lårdor m.m. i sitt sökande efter mat, vilket många naiva människor tolkar som en naturlig nyfikenhet, men oss inlästa besserwissrar vet att det ligger i tvättbjörnens onda natur att ta sig in över allt och jävlas. De är också goda simmare, enligt den utmärkta sidan www.raccoonfacts.net.

 

 

Mitt sista exempel är den här katten, vars ras har utvecklat en päls som liknar en mössa och en halsduk. Helt befängt egentligen, hur de har lyckats få pälsen att likna våra halsdukar och mössor så mycket, man kunde nästan tro att någon faktiskt har suttit ner och stickat detta åt katten (men vem är så dum att de faktiskt skulle försöka klä upp sina djur i kläder när naturen är full av exempel på djur som redan bär kläder?). Det ser hursomhelst ganska varmt och skönt ut, man kan därför med stor sannolikhet säga att just denna katten lever på en plats som är ganska kall, kanske Kanada eller Norrland.

 

Så, nu känner jag mig inte lika bitter längre, det är svårt att vara arg när man just har spenderat 20 minuter med att googla efter bilder på pingviner och tvättbjörnar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0