SJGFRHCP: Jesper Rönndahl

Det finns vissa saker som helt kan rädda ett arbetspass för min del. Dels så kan man få en piggelin när tempraturen börjar närma sig 35 grader, dels så kan någon i fikarummet för en gångs skull visa sig inte vara en fullständigt instängd rasist, eller så kan Jesper Rönndahl förgylla tillvaron i programmet Institutet i P3. Så länge något av dessa infaller så får det för min del gå hur mycket åt helvete som helst och jag kommer efter varje skift skratta hela vägen hem och plocka glas ur fötterna med pincett.

 

För er som inte har hört Institutet så är det för min del det perfekta radiorprogrammet, eftersom det kombinerar två av mina största intressen - trivialkunskap (i form av populärvetenskap) och humor. Som nästan professionell besserwisser finner jag mycket stort nöje i att tråka ut folk med långa, krångliga anekdoter om saker och ting som kanske på ytan verkar intressanta, men som i slutändan kommer att leda till att folk tystnar en stund, sedan harklar sig och frågar om man inte skulle ta och dra sig hemåt istället.

 

Jesper Rönndahl. Notera det galet osymmetriska ansiktet.


Häromdagen drömde jag för en kort stund om att jag befann mig i ett skolklassrum, och att Rönndahl stod framme vid tavlan och undervisade om diverse saker och ting (obs: inte alls homoerotiska saker). Efter en stunds babblande (obs: om helt manliga saker, som att dricka öl och meka med bilar och ligga med tjejer) tvingades vi i klassen att göra ett IQ-test, vilket jag fann mest roligt och tänkte när jag lämnade in det att "Ja, äntligen kan jag få utlopp för mina extremt heterosexuella dragningar till denne man, äntligen kommer han att se mig!" Trots att jag är både i drömmen och såhär i efterhand är helt säker på att jag hade alla rätt på det här testet, så var det som om när Rönndahl stod där framme och synade våra testsvar, och då och då tittade upp på klassen, liksom tittade förbi mig eller såg rakt genom mig och fokuserade på någon annan. Sedan ringde telefonen och väckte mig mitt i alltihop - mycket frustrerande.

 

Så vad hade exempelvis Freud sagt om den här drömmen? Eller Freud hade såklart sagt att det självfallet är min mamma jag vill ligga med, och inte Rönndahl, men vad hade en mer nutida drömtydare sagt om det här? Jag vet inte, men det vore intressant att göra en analys. Det ska tilläggas att jag nästan aldrig kommer ihåg mina drömmar, det här var den första drömmen jag minns på flera veckor.

 

För alla andras del, för er som inte är så bekanta med denne Rönndahl, denne gigant bland giganter, så borde ni dels lyssna på ovan nämnda radioprogram, och dels borde ni kolla in Rönndahls videor på YouTube, det döljer sig några klipp där som de flesta med humor nog hade kallat "rätt jävla skoj". Jag har ett exempel här, och även om det träffar lite för nära hemmaplan, så att säga, så kan jag inte låta bli att skratta:

 

 

Eller så kan man, om man är tråkig, istället göra som alla andra och gå och se Magnus Betnér vara bajsnödig och gnällig, som vanligt.


Kommentarer
Postat av: Jeppeboy

Tycker det verkar uppenbart. Du vill ligga med Jesper Rönndahls mamma.

2011-08-03 @ 23:59:00
Postat av: Anna E

Robin! Har nu tgait igen det jag missat eftersom min iPhone inte lyckas länka till dina nya inlägg utan istället vill att jag ska läsa om "Stoppa gatuvåldet"-spoling om och om igen. Jag tycker som vanligt att det är njutning att läsa din blogg och tänkte informera lite om drömtydning som står mig närma hjärtat då jag minns mycket av det jag drömmer. Hur skulle du tolka det själv Robin? Precis, det var nog rätt. Drömtydning och den typ av tolkning som vi hållt på med inom litterturstudier är väldigt lik. Så låtsas att drömmen är en bok och tolka på. Försök bara att inte fuska bara för att du känner huvudpersonen. Lycka till! ;)

2011-08-05 @ 16:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0