Maud Olofssons betyg

Maud Olofsson (C) uttalade sig i veckan om hur hon och hennes parti anser att elever ska få sätta betyg på sina lärare i skolan, vilket man har kunnat läsa om i bl.a. Svenska Dagbladet:


"– Jag tycker att eleverna ska kunna betygssätta lärarna. Jag har studerat ett sådant system i USA. Där var det alldeles självklart att eleverna hade synpunkter på lärarna.

Det leder i sin tur till att duktiga lärare får högre lön, menar hon."



Det finns många anledningar till varför Maud Olofsson har helt galet fel i det hon säger. För det första är det extremt svårt att sätta rättvisa betyg. Det finns "kvalificerade" lärare som efter i varje fall sju terminer på en lärarhögskola inte klarar av att följa kursplaner och målsättningar ordentligt. Det är därför osäkert om huruvida 15-åringar kommer att klara av detta, eller om de helt enkelt kommer att sätta höga betyg på lärare de tycker om och vice versa.

Maud Olofsson måste också ha missat dels att detta systemet redan har testats i Malmö våren 2009, och lärarna fick då ganska goda betyg men då fick kritik av lärarfacken. Jag vill också minnas att Major Björklund ogillade deet hela, men jag kan inte hitta någon källa för detta just nu.

Det finns dem som framfört kritik även mot systemet i USA, i Dagens Nyheter skrev i dagarna Johannes Åman om hur systemet har fått motsatt effekt - det har inte lett till en högre utbildningsstandard, snarare tvärt om, eftersom kursutvärderingarna är mycket styrande i tjänsttillsättningar, och lärare som ger sina elever mycket att göra (läs: gör sitt jobb) tenderar att få lägre betyg i sina utvärderingar.

I korthet kan man säga att, nu talar jag dock av egen erfarenhet, folk i allmänhet och ungdomar i synnerlighet är dåliga på att veta vad som är bäst för dem. Det är klart att jag inte skulle ha något emot att ha en lärare på högskolan som också extraknäckte som ståuppare, lektionerna hade kanske bjudit till mer skratt. Frågan är dock om jag hade lärt mig mer om jag hade haft en lärare som var sämre på att dela ut uppgifter och på att ställa krav. Troligen inte.

Det faktum att Maud Olofsson vill att elevernas betyg ska ha inverkan på vad en lärare tjänar är också helt sinnessjukt. Undrar just var det slutar? Får man kicken om man kommer sist i årets popularitetstävling?

"Nej, tyvärr Robin, du var visst lite för hård vid dina elever det här året, vi måste nog låta dig gå."

"Vafan snackar du om? Ser du inte att ett helt gäng har lärt sig att tänka själva? De står ju upp på bänkarna och skriker 'oh captain, my captain'!"

"Ja, men du fick underkänt i kursutvärderingen, och det är det som räknas."

Slutligen måste jag kommentera, med lite nöje, att det är härligt att se C gå ifrån sin kärnfråga fullständigt. De verkar har insett att det nog bara är dem som bor på landsbygden som faktiskt bryr sig om landsbygden. Klart att man då måste ta till sig lite nya grepp, men här handlar det verkligen om ett illa genomtänkt höftskott i mörkret.

Kommentarer
Postat av: Christian

HAHA! Härligt att vår Vice Statsminister bara har en tvåårig gymnasieutbildning själv. Hon fick tydligen 2:or i de flesta ämnen (utom, lustigt nog, idrott?).



Alltså, att eleverna får utvärdera sin undervisning, sin skola, sina lärare, sin rektor, etc. är ju bra; det är uppskattat från alla håll! Men att säga "betyg" om det, och att låta det ha sådan genomslagskraft i löneförhandlingar, stämning i klassrum och på skolan, skolhälsa är befängt. Bra skrivet igen, hr. R!



PS. Jag har en ny blogg, med debattinriktning!

2011-01-13 @ 13:53:36
URL: http://tusenskagg.blogspot.com
Postat av: Charlie

det vore ju isåfall inte helt orimligt att man skulle få sätta betyg på alla som jobbar för det statliga/kommunala, och att de får löner därav...

hade sett intressant ut

2011-01-21 @ 08:11:02
Postat av: Robin

Betyg på politiker? :) Förvisso bestämmer vi ju till del om de ens ska få jobba alls, men jag tycker fan nog att ministerlönerna är lite väl tilltagna.

2011-01-21 @ 16:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0