Är vi olika?

Så i söndags röstades Sverigedemokraterna in i riksdagen, som vågmästarparti. Det ter sig för mig märkligt hur ett parti med så grovt odemokratisk värdegrund ens kan få såpass många röster, men än en gång, folk är idioter. Det gör mig ännu mer vred när folk försöker försvara partiet i fråga, genom att åberopa min okunskap med klara och bra argument såsom "De är inte rasister... längre...", "Du har bara inte läst deras partiprogram!" och andra lika värdelösa retoriska grepp.

Här skulle jag kunna skriva en låg utläggning om terminologi i sammanhanget, men för argumentets skull säger vi att "rasism" = "att hysa fördomar mot folk baserat på deras ras, alternativt att se sin egen ras som högre än andra". Ordet ras är i sig inte något jag gillar att använda, etnicitet är mycket mer allmängiltligt (då det kan gälla saker såsom religion, nationalitet osv.) men etnicitism ligger inte lika bra på tangentbordet.

Om vi därmed applicerar ovan nämnda definition på rasism (eller etnicitism) på följande citat:

"Om man tror på islam och följer islam fullt ut - då kan man inte vara svensk."

Kent Ekeroth, en av SDs riksdagsledamöter, sa detta på valnatten till bl.a. en reporter för Aftonbladet. Det är tydligt att Ekeroth applicerar värdeingar på människor utifrån deras religion (och i det här fallet dessutom en hel världsreligion med en bra bit över en miljard anhängare). Han gör sig med andra ord skyldig till rasism enligt den tidigare delen av definitionen ovan. Resten av partiet tenderar att följa i liknande banor, med slagord som "Motverka islamiseringen!" o. dyl.


Någon i SD har bevisligen fuskat sig genom Databild på gymnasiet.

Så kan alla som röstade på SD sluta hoppa på oss som inte gjorde det med sina helt värdelösa argument som "Du är inte påläst", jag har ovan stått för min egen bevisbörda.

En positiv sak, för varje medalj har ju en framsida också, med hela skiten är att den verkligen har visat hur mycket folk är beredda att skrika och vandra om en av deras fundamentala värderingar ("Alla är lika mycket värda") hotas. Redan dagen efter lyckades en 17-åring skrapa ihop inte mindre än 10 000 personer som vandrade i Stockholm mot Sverigedemokraterna.



Loggan ovan tillhör Aftonbladets "Vi gillar olika"-kampanj, som i skrivandes stund har nästan 400 000 supportrar. Flera lokala manifestationer har setts även i dessa sydliga breddgrader, och jag noterade när jag gick hem för en stund sen att en liknande protest tagit plats på Hoppets Torg i Jönköping. Kvar på plats fanns en större skara människor i högstadie- och gymnasieåldern.

Och här kommer det ironiska. De såg likadana ut allihopa.


Fyra helt vanliga svenska ungdomar som gör sitt bästa på att vara så unika som möjligt.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Min personliga favorit är annars "Jag är inte rasist... MEN..."

2010-09-23 @ 20:28:15
Postat av: Stefan (igen)

Hade också lätt sexat upp tjejen till vänster (förutsatt att hon är över 18, svårt att säga...)

2010-09-23 @ 20:31:53
Postat av: Christian

Tiptop! Det är inte de goda människornas tystnad som oroar mig, utan de korkade människornas rätt att rösta.

2010-09-23 @ 21:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0