Saker som gör att jag dricker: Antroposofi och Urban Blomberg

Idag står att läsa på Jnytt om hur Hälso- och sjukvårdsutskottet i Landstinget i Jönköping nu har öppnat upp för att samarbeta med alternativmedicinare. Bland annat ska man snart åka på studiebesök till Vidarkliniken i Järna, som drivs på antroposofisk grund. Här är artikeln.

 

Urban Blomberg (M), ordförande för Hälso- och sjukvårdsutskottet, tillsammans med två nickedockor. Bild från Jnytt.


Jag har tidigare skrivit om alternativmedicin, specifikt homeopati vilket kan vara den allra dummaste formen av alternativmedicin, eftersom den grundar sig på total pseudovetenskap. Antrosopofin är förvisso större än bara homeopati, men man använder sig av homeopatiska preparat när man behandlar åkommor inom alternativmedicinen, tillsammans med annat mer eller mindre empiriskt motbevisade metoder, såsom massage, samtalsterapi eller örtbad. Det centrala i antropoposofosifin är det "andliga", och faktum är att medicinen bara är en del av hela den filosofiska grenen. Det är dock just medicineringen jag är mest upprörd över.

 

Rudolf Steiner (1861 - 1925), grundare av antropoblabla och en av skaparna till dess medicinska gren.

 

För de som inte orkar läsa hela mitt förra inlägg; definitionen av "alternativmedicin" är att den antingen inte har bevisats fungera, eller har bevisats att inte fungera. Alternativmedicin som har en empiriskt bevisad positiv effekt kallas kort och gott för "medicin". Det allra mest upprörande är att många alternativmedicinare skor sig på desperata och sjuka individer som kanske redan har behandlats av traditionell medicin (av den typen som bevisats fungera), men ibland inte. Det är genuin mänsklig ondska det handlar om, total avsaknad av empati och sympati för sin medmänniska, om man så enkelt kan lura sjuka människor på pengar.

 

Jag blir dock rosenrasande, och förtvivlad på samma gång, när dessa New Age-hippies, humbughäxdoktorer och kvacksalvare dels får stöd från etablissemanget, och dels nu får bekräftelse från landstinget i Jönköping. Nej, jag känner mig helt mållös.

 

Skål, Urban Blomberg!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Bara att hoppas att dom kommer använda steriliserade blodiglar, annars vet man inte vilka sjukdommar som kan spridas...

2012-04-04 @ 16:03:58
Postat av: Sympatisör

Blodiglarna är fan inte det enda som behöver steriliseras...

2012-04-04 @ 18:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0