Musse Pigg

Som av en slump snubblade jag över ett gäng gamla Musse Pigg-strippar från 1930, som publicerades i dagstidningar i USA och som sammantagna berättar en historia om hur Musse Pigg blir dumpad och direkt bestämmer sig för att det rationella att göra i situationen vore att ta livet av sig.

Helt seriöst.


(klicka för stor version)

Min första reaktion var, självfallet, att det hela var en bluff, men efter ett tag på Google och en del andra bloggar så verkar det som om alltihop är sant, och därtill att Walt Disney själv tyckte att hela grejen verkade vara "en kul idé". Några säkra källor (läs: en tidning från 1930) har jag dock inte hittat, men faktum är att galghumor var stort i USA på 1930-talet, och efter svarta tisdagen, som var nästan precis ett år innan seriestripparnas publicering, var ju även självmord i verkliga livet något hett, något som dåtidens "schtekare" höll på med. Kring Wall Street tog man livet av sig i stora drivor.

Andra samtida komiker som skämtade om den här slutgiltiga lösningen var bland andra Charlie Chaplin, vilken Walt Disney själv var en stor fan av, vilket cementerar min tro att stripparna är verkliga.

Helt makabert är det också. Lite som om Astrid Lindgren haft ett finger med i manusförfattandet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0