Dumma människor och politik: Rasism

Jag spenderade gårdagskvällen med att titta på främlingsfientlig propaganda på YouTube och fann att jag fick lite svårt att sova eftersom jag var tvungen att knyta nävarna i fickorna hårt som stenbumlingar för att inte skrika rakt ut i frustration över hur korkat hela idén med rasism är.

 

För att klarlägga begreppen, med rasism menar jag övertygelse om att folk av den egna etniciteten är bättre eller mer värda än folk av andra etniciteter, alternativt att folk av andra etniciteter har vissa gemensamma generella egenskaper (både positiva och negativa). Etnicitet beskriver ett antal människor som har en gemensam nämnare, vilket kan vara hudfärg, nationalitet, religion, historia, språk etc. Främlingsfihentlighet är inte riktigt samma sak, men brukar oftast producera samma resultat som rasism, vilket i stort innebär segregering i samhället, propaganda mot folkgrupper och en hel hög hatbrott.

 

Sverige blev under förra valet med i samma grupp som Norge och Danmark på grund av det faktum att vi har ett parti i vår riksdag som har åsikter som kan tolkas som främlingsfientlighet. Möjligen är Sverigedemokraterna något mer tama än Dansk Folkeparti eller Fremskrittspartiet, men likväl finns det delar av deras propaganda (jag tänker särskilt på den stoppade reklamfilmen) är definitivt främlingsfientlig.

 

 

 

Det är självklart inte så enkelt som SD får det att låta, samhället är extremt komplext och allt måste kontextualiseras för att det ska vara någon idé att försöka dra någon slutsats. Jag håller med SD om att invandringsfrågan är viktig att diskutera, men jag tycker absolut inte att SD är rätt personer att föra debatten, just eftersom partiet idag luktar lite unkna åsikter och partiets rötter är ännu mer ruttna. Det brukar sägas att Jimmie Åkesson inte har några kopplingar till rasistiska rörelser, men han gick med i SD 1995, och partiet var då ännu inte rensat från de mer extrema åsikterna och medlemmarna.

 

Rasism och främlingsfientlighet är i allmänhet en av de mer korkade världssynerna man kan ha. En mycket klok person, som också råkar vara förstagenerationsinvandrare ringde häromveckan Ring P1 och berättade om hur han ofta mötte rasistiska ungdomar som, så fort han kritiserade någonting i hans närhet - att tåget var försenat, exempelvis - ropade klassiker som "Men ååååk hem då för faaaaan", och han hade svarat en dylik osnuten yngling med "Jag har bott i Sverige i 53 år, det är i varje fall dubbelt så länge som du. Hur är du mer svensk än mig?" Jag försökte förgäves hitta klippet på hemsidan, men lyckades tyvärr inte.

 

Men ja, jag kan definitivt se hur man kan göra en enorm ekonomisk vinst genom att exploatera länder i tredje världen i århundraden, och sedan när de försöker flytta hit för att ta del av den välfärd som de har hjälpt till att betala för så försöker vi göra allt för att skicka hem dem igen. Att dra slutsatser om någons beteende eller person baserade på någonting så godtyckligt som hudfärg, religion eller språk är så ofantligt korkat att jag vägrar inse ironin i att jag själv är fördomsfull mot rasister.

 

"Ingen jag har träffat har varit någon bra person iallafall..."


Kommentarer
Postat av: Fröken gul

Som alltid bra inlägg.

Det är för övrigt intressant att vi i Sverige fortsätter att kalla barn till invandrare för andra, tredje och ibland fjärde generations invandrare, medan man i USA räknas som och mig veterligen kallas för amerikan så fort man är född i USA oavsett om man har föräldrar som kommer från andra länder.

Man kan ju fråga sig hur länge folk ska behöva "vandra in" i Sverige innan de blir svenskar, är en invandringsperiod på flera generationer verkligen rimligt?



2011-08-19 @ 06:10:10
Postat av: Johan

Hej Robin, om du inte redan gjort det så tycker jag att du ska skicka runt några av dina inlägg till div. tidningar/magasin. Jag skulle lätt kunna se dessa raljeringar i tryckt spaltform!



Syns om någon vecka i den trötta korridoren!

2011-08-19 @ 16:03:30
Postat av: BlondinRobin

Jag har faktiskt inte gjort det, Johan, men tack för försaget (och för komplimangen!). :)

2011-08-19 @ 20:07:15
Postat av: Jonathan (!)

Kan invandrare över tid bli pensionärer de med? Blir förvirrad av filmen nu..

2011-09-05 @ 12:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0